ВХІДнаСХІД

море — музика — поезія — перформанс—інсталяція—фото — і вітер

Мирослава Ганюшкіна, Оля Михайлюк
кураторки

Проєкт розпочався в серпні’2015 концертом на центральній площі Бердянська — на відкритій сцені просто над морем, і продовжився в жовтні-листопаді шістьма тижнями музичних виступів, виставок та лекцій. Місто, що традиційно сприймалося як курорт, в 2014-му опинилося близько бойових дій і потребувало нових культурних контактів заради взаєморозуміння всередині міської спільноти й самовизначення. З іншого боку, для більшості в Україні несправедливо залишалося таємним місцем на мапі. В проєкті ВХІДнаСХІД Агенція АртПоле поєднала кураторів, митців, вчених у спільному досліджені нашої ідентичності.

Серпнева частина проєкту орієнтувалася на дослідження традиційного мистецтва регіону. На Приморській площі звучала музика приазовських греків від родинного гурту Багдасарів (Сартана/Маріуполь), старовинні мелодії кримських ромів та кримських татар від ансамблю «Джезаїр» (Сімферополь) та музика євреїв ашкеназі від Pushkin Klezmer Band (Київ). В Бердянському художньому музеї ім. Бродського, який став майданчиком і постійним партнером проекту, київський дослідник Олександр Рибалко провів лекцію про приазовських греків, яка активізувала й інші етнічні меншини — в Приазов’ї живуть болгари й німці, греки і роми, караїми, росіяни, поляки, українці.

В жовтні-листопаді, продовжуючи досліджувати традиційні культурні патерни, проєкт звернувся до сучасних форм їх усвідомлення. Першим кроком став «Степ» львівських музикантів Уляни Горбачевської та Володимира Бедзвіна — поєднання архаїчних пісень й авторських текстів з імпровізацією. Наступними були «Абрикоси Донбасу» Любові Якимчук (текст, голос) і Марка Токаря (контрабас).

Лекцією про перформанс, що тривала кілька годин завдяки активності аудиторії, київський художник Мирослав Вайда запросив на виставку «Внутрішні території». Крім нього, з тематичними інсталяціями у виставці також взяли участь Карлотта Брунетті (Мюнхен) і Віталій Кохан (Харків), а також Оля Михайлюк, представивши перформанс _просто_пішли. Візуальна програма продовжилася музичною, в якій знову поєдналися архаїка та актуальна музика — болгарський етнографічний ансамбль «Вайсал» та народний хор «Вербиченька» з сіл Бердянського району, тріо Mavigiz зі Стамбула та Гич Оркестр зі Львова.

Фотовиставка «Узбережжя» Вадима Ількова (Київ) та Сергія Кравченка (Мінськ) стала своєрідним постскриптум проекту. Обидва автори в рамках творчої резиденції від АртПоля провели в Бердянську тиждень. Вадим Ільков своє Приазов’я висловив у чорно-білих, відзнятих на плівку, історіях. Сергій Кравченко не обмежився лише фото, запропонувавши мікс зі світлин і спостережень-нотаток.

ВХІДнаСХІД активно обговорювався жителями Бердянська, провокуючи їх на власні дії. Одним з прикладів взаємодії став мурал Андрія Гуренка з проекту :::стежка:::. Його створення супроводжувалось спонтанними вуличними дискусіями, які отримали продовження в круглому столі «„Свої-чужі“ на півдні України», до якої художників і кураторів проекту ВХІДнаСХІД запросив Бердянський державний педагогічний університет. Далі з університетом було створено Культурну мапу Бердянська.

За підтримки проєкту Українська ініціатива зміцнення громадської довіри (UCBI) Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).