АртПоле: приховані світи

лендарт. 12 років. 6 локацій

Лендарт, або мистецтво землі, виник з прагнення митців до безпосередньої співпраці з природою та в природі й виходу з галерейних просторів. Потім лендартові об’єкти щоправда, поверталися до галерей у вигляді фото- і відеодокументації. Фестиваль «АртПоле» став подією, де ці мистецькі твори можна було спостерігати просто в ландшафті, а іноді об’єктом загальної уваги ставав і сам процес їх народження.

Загалом можна вирізнити дві моделі стосунків між ландшафтом і художником. Одна з них є змаганням творчого Я та природи. Інша — розчиненням, включенням у природний процес, співавторством із навколишнім середовищем. Саме цієї концепції дотримувалися художники, що співпрацювали з фестивалем «АртПоле» на різних його локаціях — в Івано-Франківській, Вінницькій, Одеській, Луганській областях та на півострові Крим.

Лендарт-об’єкти, що стали естетичними акцентами цих територій, створювали Петро Бевза, Андрій Гуренко, Мирослав Вайда, Володимир Бахтов, Ілона Сільваші, Ярослав Присяжнюк, Жанна Кадирова, Анатолій Бєлов, Олександр Никитюк, Віталій Кохан, Володимир Кузнецов, Олексій Литвиненко, Ганна Сидоренко, Сергій Якунін, Олег Олійник, Карлотта Брунетті та Ліза Шмітц (Німеччина), Ярослав Козяра (Польща), Алехандро Гуззетті (Італія) й багато інших художників.

Іноді художники виходили за межі мистецького напряму, визначеного як лендарт, реагуючи на вимоги простору, вступаючи у взаємодію з відвідувачами й іншими учасниками фестивалю, місцевими жителями. Так, блискучий дискобол — фрагмент кінетичного лендарту-об’єкту, що приводився в рух хвилями річки, зник в першу ж ніч. Через півроку він був помічений на подвір’ї місцевого жителя, згодом інші селяни почали прикрашати свої будинки срібними кулями, які стали своєрідними оберегами на вході в дім. Часом митці, встановлюючи об’єкти, зустрічали супротив матеріалу або стихії, що змушувало їх вдосконалювати свої інженерні ідеї. Це вже була дія, яка межувала з перформансом, а для фестивальної публіки ставала своєрідним споглядальним ритуалом.

Ще одне тематичне відгалуження «Прихованих світів» — фотопроєкт Вадима Ількова і Олі Михайлюк «Двійники» — зіштовхують дві території існування. Патерни, виявлені художниками в природньому середовищі, відзначені в місті — в металі, склі, бетоні. Адже кожен ландшафт — це не просто сума складових, а перш за все взаємозв’язки між ними, інформація про які закладена в певні геометричні форми й орнаменти.

Лендартові твори іноді можуть бути транформовані природою за декілька хвилин. А іноді території, на яких вони виникли, стають недосяжними, як це сталося з фестивальними локаціями в Бахчисараї та садибі Мсциховського біля Алчевська. Тоді документація набуває особливого сенсу.

Фото й відео створених на фестивалі «АртПоле» лендарт-об’єктів, що склали проєкт «Приховані світи», демонструвалися в таких же різних локаціях, як і самі фестивальні майданчики, у Харкові, Краматорську, Одесі, Вінниці, Празі, Києві.