Крим. Третій вимір

музика ● інсталяції ● перформанси ● стріт-арт

No man is an island entire of itself; every man
is a piece of the continent, a part of the main.

Цей вірш найвідомішого англійського поета-метафізика Джона Донна не перекладений українською, але він так влучно описує наш контекст. Написаний в Англії в 1624 році, але здається, ніби біля КПВВ «Каланчак» в 2021му.

(Бо) Ніхто не острів.
Віддалений та залишений сам для себе.
(Бо) Ніхто не острів.
Байдужий до материка.
(Бо) Ніхто не острів, поки ми всі — частина чогось більшого.

Після анексії Криму Росією минуло сім років. Цього часу вистачило, щоб Крим майже зник з ментальної карти більшості українців, перетворившись з півострова на відрізаний чужий острів. Цьому острівному ізольованому дискурсу є альтернатива — дискурс взаємопов’язаності. Саме з ним вплітаємося в сучасний мистецький контекст проєктом «Крим. Третій вимір». Працюємо над колективним висловлюванням, яке об’єднує в собі традиційне та актуальне, художнє й документальне, острівне й материкове, явне та уявне.

АртПоле в кримському контексті вже понад десять років. В жовтні 2011го на Чуфут-Кале поблизу Бахчисарая проходив міжнародний фестиваль Східні Ворота. Зараз ми повертаємося до свого Криму.

  • Public art проєкт :::стежка::: в кожному з міст, через які він проходить, створює візуальний образ півострову з урахуванням місцевого контексту. Мурал на залізничному мості в Херсоні поєднує орнаменти кримськотатарського кераміста Рустема Скибіна та кримські рослини, до яких цього літа вже на материку, а саме на Херсонщині, зверталася в своїх роботах мультидисциплінарна художниця з Києва Оля Михайлюк. Проклав :::стежку::: мураліст Олександр Марченко, який в 2014му, як і Рустем Скибін, переїхав з Криму на материкову Україну. :::стежка::: проявиться також на КПВВ «Каланчак» — серед звичних тротуарних плиток виникнуть керамічні фрагменти з кримськотатарськими орнаментами.
  • Інсталяція «Хайтарма. Повернення», створена Рустемом Скибіним у співпраці з херсонськими митцями. Про власний дім, самоідентичність та національні культурні коди, про взаємодію з навколишнім світом і нинішню неможливість потрапити додому.

Всі мої роботи в цьому проєкті — про історію. Я часто використовую невеликі фрагменти традиційного орнаменту з керамічної техніки, якою займаюся. Це невеликі меседжі для всіх нас — в тому числі, для кримчан, які будуть перетинати кордони

Рустем Скибін

  • Цикл відеоінтерв’ю «Крим. Дивитися в очі», відзнятих Олею Михайлюк в березні’2014 та у вересні’2021 — з людьми різних професій, національностей, віросповідань — своєрідний мультинаціональний портрет опору. Та їхні ж відповіді — з відстанню в сім з половиною років.
  • «Ніхто не острів» — спільна аудіовізуальна робота Олі Михайлюк та SK.EIN, створена на основі візуальних патернів — хвиль, трави, мушель, а також польових записів природніх шумів і мелодій Криму, які синтезуються в спільне абстрактне полотно.

Відеоматеріал для нашого аудіовізуального проєкту я знімала в Херсонській області, поруч з Каланчаком. Твір вийшов більш особистим, ніж ми передбачали спочатку. Він не так загально про Крим, як про наші взаємозв’язки з ним. Намагаємося зловити невловиме
Оля Михайлюк

Для мене проєкт почався спробою прорватися крізь щось поверхневе до себе, до свого Криму, нехай і дещо вигаданого. Сподіваюсь, цей вихід в абстракцію дозволив уникнути маніпуляцій і передати щось про Крим в нерафіновому вигляді – в такому собі RAW форматі
SK.EIN / Сергій Кравченко

Після прем’єри в Херсоні, проєкт вирушить до Києва та пізніше до Івано-Франківська. Окремі події проєкту відбудуться в онлайні. Запрошуємо слідкувати за новинами проєкту на сторінках «Ніхто не острів» в Facebook та Instagram.

Проект «Крим. Третій вимір» реалізується мистецькою агенцією АртПоле за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).